Play Case – situationsträning, är som att träna i en simulator där era ledare eller medarbetare tränar sin förmåga att hantera bemötande i situationer från sin egen specifika yrkesvardag, mot rutinerade skådespelare som motpart i träningen. Det är absolut inte rollspel utan mycket mer realistiskt -ledaren eller medarbetaren spelar inget.
Ledarna eller medarbetarna hanterar situationen som de skulle göra i en verklig situation och skådespelarna står för trovärdigt spelet. Som att vara i en situation på riktigt, fast under trygga omständigheter.
”Som att vara i skarpt läge, fast under trygga omständigheter”
Play Case kan ni träna med skådespelare live på er arbetsplats, i klassrumsutbildning eller on-site, i scenarioträning.
Vi på ACTION är scenvana personligheter med stor erfarenhet av interpersonell kommunikation som bemötandeträning, både i servicesammanhang och i kris och säkerhets-sammanhang. Med oss tränar ni bemötande – samarbete eller sälj – eller konfliktnedtrappning i situationer /case med skådespelare som motpart i träningen.
Supereffektiv träning enligt våra nöjda kunder – styrkt av både omdömen och statistik
Det fungerar också bra att använda era egna konsulter och låta oss ”highlighta” eller lyfta fram deras kunskap i gestaltade situationer, som t.ex. i Forumteater eller andra interaktiva par- och gruppövningar.
Play Case – situations och scenarioträning, är som att träna i en simulator:
”Att träna bemötande i situationer mot skådespelare är både roligare och mer effektivt”
Vill ni optimera kunskapsinlärningen om bemötande samtidigt med att medarbetarna har en bra dag – så väljer ni Play Case!
…
Ledare och medarbetare kan också träna digitalt i traditionell e-learning – där case varvas med andra typer av uppgifter. Eller i moderna interaktiva digitala undervisnings-upplevelser med och mot skådespelare i Virtual Reality och interaktiv film, där du som tränar har möjlighet att göra aktiva val.
Exempel på situationer vi jobbar med
- Konflikthantering – kund, klient, brukare osv
- Våldsavvärjande konflikthantering – kund, klient, brukare osv
- Bemötandeträning – kund, klient, brukare osv.
- Samarbetsträning – olika teman, tex. arbetsmiljö – attityd, tilltal, jämställdhet m.m.
- Säljträning – potentiella kunder
Vi anpassar träningarnas specifika teman och innehåll efter era behov och önskemål.
Alla skådespelare i samarbete med ACTION är utbildade och medlemmar i Scen & Film, tidigare Svenska Teaterförbundet.
…
Action – skådespelare i kommunikationsträning
Play Case-metoden är unik och specifik, då vi kommer ut med två skådespelare och en tränare, samt använder oss av system från beteendevetenskapen i kombination med skådespelarens verktyg, och i träningen lägger stor vikt vid att pin-pointa kongruens mellan handlingar och upplevelse och dess betydelse i en situation. Deltagarna får på så sätt med sig tydligare tekniker de lättare kan återupprepa.
Play Case Kobination – Efter live-tränigen med skådespelare, låt deltagarna hålla teknikerna levande med digital träning. Detta sparar er tid och pengar, samt ger andra positiva effekter som t.ex. färre sjukskrivningar bland era medarbetare eller färre antal klagomål från kunder – och i stället bättre referenser och ökat förtroende.
Så här kan ett samarbete med er se ut
- Förslag. Efter möte(n) med er skissar vi upp undervisningsförloppet och presenterar det.
- Feedback och anpassning. Vi finputsar förloppet med hjälp av er feedback – tills ni är nöjda.
- Genomförande …och vi genomför kursen.
- Tidsaspekt. Detta gör vi över en månad eller två om det är en halvdags- eller heldagsinsats. Är det en kortare insats och vi gör färre antal case / situationer, kan den kortaste tidplanen se ut så här.